Dopharma en CSRD: de voorbereidingen zijn afgerond, tijd voor de volgende fase

Eind vorig jaar is Dopharma gestart met het CSRD-traject. De Corporate Sustainability Reporting Directive  van de EU. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt om de topics die materieel (van belang) zijn voor Dopharma en waarover gerapporteerd moet worden in 2026, in kaart te brengen. Tot die tijd is er nog veel werk aan de winkel voor het CSRD-kernteam van Dopharma. Hoog tijd om in gesprek te gaan met de leden van het kernteam.

In dit eerste interview gaan we in gesprek met Katinka Hazenberg, QHSE Manager en Lara Oomens, Assistent duurzaamheid en beheer bij Dopharma. Katinka is vanaf het eerste uur betrokken geweest bij dit project en zorgt ervoor dat, gezamenlijk met het kernteam,  het project wordt ingebed in de organisatie door bewustwording.

‘Uiteindelijk is het kernteam samengesteld op basis van de drie pijlers binnen de CSRD, environment, social en governance. Dit heeft geleid tot een divers team waarbij HR vertegenwoordigd is voor het stukje social, ikzelf vanuit mijn functie als QHSE-manager en afvaardiging vanuit de directie om de governance te borgen. Draagvlak vanuit de directie voor dit project is essentieel’, zegt Katinka. ‘Daarnaast is ook onze communicatiemanager betrokken. Om het bewustzijn intern te creëren, betrekken we interne experts waar nodig en ondertussen neemt Lara  veel van mij over’.

De komst van Lara was noodzakelijk voor Dopharma. De werkgroep signaleerde al snel dat het meer tijd ging vergen dan vooraf ingeschat. Op dat moment kruiste Lara het pad van Dopharma en met een minor duurzaamheid op haar cv meteen een mooie match om dit project te ondersteunen en stappen te kunnen zetten. ‘Aangezien ik verantwoordelijk ben voor het coördineren van het project, zorg ik voor de communicatie met Ecocharting (de software die wordt gebruikt), BMD dat ons begeleid en de interne en externe stakeholders  en zorg ik ervoor dat al deze informatie conform de regelgeving gebundeld wordt. Aangezien de hele CSRD nieuw is voor iedereen, is er geen vaste structuur hetgeen het wel een uitdaging maakt’, verduidelijkt Lara.

Meer dan alleen rapporteren

Duurzaamheid is een actueel thema en brengt verschillende reacties teweeg. Het nut van de CSRD wordt regelmatig in vraag gesteld omdat de focus te veel op het meten en rapporteren zou liggen en te weinig op echte veranderingen die bijdragen aan duurzaamheid. Zowel Katinka ziet juist de mogelijkheden die de CSRD biedt: ‘Het positieve is dat je ziet dat er steeds meer mensen aan het nadenken zijn wat er mogelijk is om duurzamer te worden, ook bij de directie. Dat het ook iets kan opleveren en niet alleen iets hoeft te kosten. Bijvoorbeeld de reductie van energie en afvalstromen’.

Het gaat ook om het onbewust, bewust worden. Het is meer dan alleen energie, waar de meeste mensen aan denken, maar het gaat ook om het sociale deel: het welzijn van de mensen’, vult Lara aan.

Door de regelgeving die al bestaat, zoals GMP, meet en rapporteert Dopharma automatisch al veel voor de CSRD zonder dat daar het label ‘duurzaamheid’ aan is gegeven.

Werken aan betrokkenheid

Terwijl het kernteam, samen met enkele experts, met de voorbereidingen bezig zijn geweest, is het nu tijd om te werken aan de interne betrokkenheid. Volgens Lara is het essentieel om iedereen erbij te betrekken om de doelstellingen te behalen. Ons motto is niet voor niets ‘Samen Sterk’.

Onlangs organiseerde de kerngroep een workshop voor collega’s die de stakeholders moeten gaan contacteren voor de stakeholderbevraging. ‘Het is niet dat mensen meteen enthousiast worden van duurzaamheid, maar als je het uitlegt dan beginnen mensen geïnteresseerd te raken. Dit zagen we ook na de workshop’, vertelt Lara.

Samenwerking met collega’s en externe stakeholders is volgens Katinka en Lara essentieel om te slagen, omdat de CSRD de volledige waardeketen omvat. Daarbij is het is ook niet zwart of wit, je bent niet ‘of wel of niet duurzaam’ en het is zeker niet nodig dat het de core business van de organisatie wordt.

Uiteindelijk gaat het dezelfde kant op als bijvoorbeeld kwaliteitszorg en Arbowetgeving’, vult Katinka aan. ‘Ook dat vinden we ondertussen de normaalste zaak van de wereld, al duurt het wellicht nog 5 à 10 jaar, maar het gaat wel komen’.